Raje Podatkowe. Co przychodzi Wam na myśl, gdy słyszycie te dwa słowa? Słońce, plaża, palmy, jachty i tym podobna egzotyka? A czy wiecie, że tu, w samym centrum Unii Europejskiej mamy własne raje podatkowe, dzięki którym duże korporacje unikają płacenia podatków w krajach, w których generują zyski – takich jak Polska czy Niemcy?

Oznacza to tyle, że gdzieś zapodziała się idea europejskiej solidarności. Przez co jedne państwa, a jest ich dokładnie 6, zyskują kosztem innych, o wielkich korporacjach nie mówiąc. 170 000 000 000 euro rocznie. Tyle tracą państwa Unii Europejskiej z powodu legalnego procederu wyprowadzania zysków do rajów podatkowych przez wielkie biznesy, lokowania indywidualnych majątków w rajach podatkowych oraz oczywiście z powodu oszustw i wyłudzeń podatku VAT.

Raje podatkowe. Tax Havens. Tego właśnie dotyczyła nasza ostatnia kampania informacyjno-edukacyjna, #TaxSolidarity zbudowana wokół raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego ” Tax unfairness in the European Union: Towards greater solidarity in fighting tax evasion”. Akcja zbiegła się z wielkim wydarzeniem, jakim było Światowe Forum Ekonomiczne w Davos, na którym polska delegacja poruszyła temat unikania podatków, rajów podatkowych oraz dającego się zauważyć braku europejskiej solidarności w tej kwestii.

W ramach kampanii powstała strona internetowa www.taxsolidarity.eu w trzech językach wypełniona po brzegi merytoryką, podanymi w przystępny sposób liczbami oraz przede wszystkim wyjaśniająca za pomocą animacji zawiły mechanizm funkcjonowania rajów podatkowych. Wielką wartość do strony WWW wniosły filmowe podcasty z udziałem polityków, ekonomistów, przedsiębiorców, a także zwykłych obywateli Unii Europejskiej.

Kampanii towarzyszył również lekko skandalizujący film, w szczerych, prostych słowach i obrazach wyjaśniający, na czym polegają raje podatkowe i jak negatywny wpływ mają na europejską gospodarkę. Tym razem ważną rolę odegrała też komunikacja na Twitterze, skupiająca się na wydarzeniu w Davos oraz ogłoszenia prasowe w największych europejskich gazetach.

Co wiemy?

Kampania spełniła swoje zadanie. Problem rajów podatkowych i braku solidarności został zauważony przez największych. Wiemy, że istnieje jego świadomość w europejskich kręgach władzy. Co najważniejsze, nasz kraj – Polska, jawi się dziś jako ważny i aktywny partner, któremu dobro Unii leży na sercu oraz jako siła inicjująca przyszłe zmiany.